Zápis a stanoviska  Komise pro etiku  ze dne 16. 05.   2007

Přítomní: Bystrovová, Jůn, Černý, Osvaldová, Kruml, Bílek

Omluveni: Velíšek, Jandourek, Lipold
Nová podání:

* Stížnost Vlastimila Bezděka (společnost EUROFINANCIAL CZ, s.r.o) na Českou televizi, která připravuje reportáž do publicistického pořadu Černé ovce. Podle informací stěžovatele bude jejich společnost podávat trestní oznámení s cílem zastavit vysílání této reportáže. Komise upozorňuje, že řeší prohřešky, kterých se novináři dopustí při publikování nebo vysílání. To se v tomto případě zatím nenastalo. Pořad odvysílán nebyl.

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Autor bude požádán, ať materiál zašle nebo blíže určí a redakce bude vyzvána k vyjádření.

Dořešená a řešená podání:

* Stížnost na deník AHA – titulek Tady prodávají prošlé potraviny! ze dne 20.3.2007, autor zkratka (gol), strana 6. V článku je následující text: „Pracovníci České zemědělské a potravinářské inspekce jsou ale zděšeni. Obchod totiž nesplňuje základní pravidla pro prodej potravin s prošlou lhůtou trvanlivosti.“ Stěžovatel uvádí: pracovníci ČZPI zděšeni nejsou, protože o tomto obchodě vědí min. 3 roky co existuje a pravidelně zde provádějí kontroly. Celá řada těchto kontrol proběhla bez závad (poslední před cca 14-ti dny), výjimečně byla zjištěna naprosto bagatelní pochybení, která ani nebyla ze strany ČZPI sankcionována. Je naprosto jasně prokazatelné, že uvedená prodejna SPLŇUJE příslušná pravidla. Považuje zveřejňování takto zásadně mylných informací za hrubé porušení novinářské etiky. Náhrada škody způsobené poklesem tržeb bude podle jeho sdělení předmětem dalších žalob. Komise doporučuje, aby stěžovatel požádal o právo na odpověď. Deníku byl zaslán dopis se žádostí o vyjádření.

* ČT – pořad NA STOPĚ – stížnost vdovy po zavražděném šéfovi pražského podsvětí, že utrpěla šok ze záběrů v živém vysílání. Bude vyžádáno stanovisko redakce dopisem nebo mailem.

* Stížnost na reportáž z pořadu Reportéři z 2. 10. 2006 o odvolání rektora VŠUP Borise Jirků – komise má k dispozici podklady a promítla si materiál. KPE se nevyjadřuje k formě materiálu, ke které mohou být připomínky z hlediska profese. Stěžovatelka namítala, že její výrok byl vytržen z kontextu. Podle reportáže, kterou komise viděla, byl výrok časově i místně zařazen, tak že v bodu stížnosti KPE pochybení neshledala.

* Stížnost Rady velvyslanectví Španělského království na Českou televizi – reportáž pořadu Reportéři ČT (svěření do péče nezletilé) – ČT byla požádána o vyjádření. Komise se seznámila s oběma stanovisky – jak velvyslanectví, tak ředitele Janečka. Španělské velvyslanectví bude dotázáno, zda je s vyjádřením ČT spokojeno, nebo zda trvá na dalším řešení. Generální ředitel ČT napsal velvyslanectví dopis, kde na závěr uvádí „ Připouštím, že formát televizní reportáže nemůže vystihnout všechny aspekty podobných případů a lze připustit, že se to z části nepovedlo ani v této reportáži, to podstatné však zde zaznělo nezkresleně a s velkou pokorou k údělu jediné osoby, která je bohužel jen objektem rozhodování jiných, aniž by se přihlíželo k jejím pocitům“. Dopis zaslán velvyslanectví.

* Stížnost (mailem) Václava Kabáta  (viz minulý zápis z komise). Stanovisko ČTK zatím nepřišlo.

* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě dále řešeno.

* JUDr. Hrabák – stížnost na Novu, že vysílala v pořadu Občanské judo nepravdivé informace. Komise si promítla příspěvek. K věci se vyjádřila redakce Občanského juda, v dopise se mimo jiné říká: „v reportáži nebylo uvedeno jméno, příjmení, bydliště ani místo působení JUDr. Hrabáka. Byly tam jen archivní záběry z archivu TV Nova.“  Závěr komise: Šlo o technické pochybení redaktorek a editora, materiál nebyl označen správnými popisky. Nova byla za pořad pokutována. Jak byla komise informována, soudní řízení stále probíhá. Komise prosí, aby byla o výsledku informována.

* M. Hoření – tisková mluvčí KSČM, si stěžuje na Hospodářské noviny, že v článku o kandidátce KSČM Martě Semelové uveřejnily větu Dějiny se falšují, souzeni (v 50 letech) byli jen ti, co se opravdu provinili, kterou Mgr. Semelová neřekla. Na základě této věty pak vyšel další materiál v Respektu. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen.

* Stížnost J.Grzeszczykové na několik redakcí – Nova, Karvinský deník, AHA aj. že přes nesouhlas maminky byly otištěny její fotografie a také některá její vyjádření, která jsou zkreslená a média „házejí dále špínu a lži“ na adresu jejich rodiny. Bylo vyžádáno stanovisko redakce. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15. 12. 06. Komise konstatovala, že způsob, jakým se celá kauza objevila, nebyl korektní, ale podle závěrů KPE nelze přesně specifikovat, které paragrafy etického kodexu byly porušeny. Stěžovatelé budou o tomto stanovisku KPE informování.

* Stížnost na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Bude opět urgováno.

Závěrem zasedání se Komise pro etiku připojila ke stanovisku SNČR k uveřejňování fotografií nezletilých obětí trestných činů, které bylo dáno 16. 5. 2007 k dispozici ČTK. 

Další schůze komise se bude konat ve středu 13. 06.  2007 v 18 hodin na obvyklém místě.

Zapsala Barbora Osvaldová

1
2

